|
Recenzijos
Obeliai,
Žagarė
Irena
Žilienė
Obeliai.
Serija : Lietuvos valsčiai. Red. komisija: Venantas Mačiekus (red.
komisijos pirmininkas) ir kt. Vilnius : Versmė, 1998. - 863 p.
Žagarė.
Serija : Lietuvos valsčiai. Red. komisija: Venantas Mačiekus (leidėjų
grupės vadovas), Romualda Vaitkienė (red. komisijos pirmininkė)
ir kt. Vilnius : Versmė, 1998. - 912 p.
1998
metais pasirodė dvi lokalinės monografijos, savo eilės leidykloje
(ar rengėjų stalčiuose) laukusios dešimt ar dar daugiau metų.
Tai Žagarei ir Obeliams skirtos knygos Kernavė, Merkinė,
Dubičiai, Dieveniškės, Rietavas tęsinys. Kaip
ir ankstesnės Lietuvos valsčiai serijos knygos, dvi paskutinės
yra kompleksinių ekspedicijų, vykusių šiuose kraštuose,
rezultatas.
Tokių
didelių, kompleksinių ekspedicijų laikas jau praėjo. Jaunesni
folkloristai jų neberagavo. Ekspedicijų skaičiai (dalyvių,
užrašytos tautosakos) kelia nuostabą. 1975 m. tokio pobūdžio
Obelių ekspedicijoje dirbo 66 etnografai, iš jų 25
dailininkai, tautosaką rinko 32 kraštotyrininkai, 14 kalbininkų,
taip pat istorikai, sociologai. Skaičiai, apibūdinantys
ekspedicijos rezultatus, yra triženkliai ar keturženkliai. Kaip
0belių pratarmėje rašo Venantas Mačiekus, tokių
ekspedicijų tikslas buvo kaupti lietuvių etninės kultūros
faktus ir, juos papildžius archyvine medžiaga, rengti ir leisti
tyrinėtų vietovių monografijas. Tad monografijos yra papildyta
ir apibendrinta ekspedicijų medžiagos ataskaita.
Panaši
ne tik knygų išvaizda, bet ir istorija. Monografijos pradėtos
rengti dar sovietmečiu, bet, kaip rašo leidėjai, dėl ideologinių
suvaržymų jų išleisti nepavyko. Vėliau, kai knygų leidybą varžančios
ideologijos nebeliko, išleidimą stabdė pinigų stygius. Teko
paremti tų rajonų savivaldybėms, įmonėms, privatiems asmenims.
Šias
monografijas, kaip ir kitas serijos knygas, sudaro skyriai, skirti
to krašto gamtai, istorijai, tradicinei kultūrai, kalbai. Ir
0belių, ir Žagarės monografijose skelbiama pluoštelis
autentiškų tautosakos tekstų tai tam kraštui būdingų dainų,
sakmių, pasakų, smulkiosios tautosakos pluoštelis, pateikiama
instrumentinės muzikos pavyzdžių.
Iš
pirmo žvilgsnio šios knygos atrodo panašaus turinio, tačiau įsigilinę
matome, kad dėmesys jose sutelkiamas į skirtingas temas. Žagarės
monografijos pagrindą sudaro ne tradicinei kultūrai skirti
straipsniai, kaip yra 0belių knygoje, o skyrius apie Žagarės
praeitį. Jis ne tik didesnės apimties, bet ir išsamesnis,
turintis daug faktologinės medžiagos. Žagarės
monografijoje plačiai ir išsamiai, remiantis ne tik spausdinta medžiaga,
bet ir archyviniais duomenimis, atskleidžiama šio miestelio
istorija, jo raida. Daug dėmesio skiriama Žagarės bažnyčios
istorijai, dvarui, mokykloms, bibliotekoms, jų įtakai miestelio
gyvenimui aptarti. Stasys Šimaitis straipsnyje Naujosios Žagarės
istorijos simboliai: šaltiniai ir jų tyrimai pateikia įdomių
duomenų apie rastus Žagarės bažnyčios antspaudus, taip pat rašto,
kuris liudija Žagarės bažnyčios ištakas, nuorašą, nagrinėja
keletą išlikusių bažnyčios bei parapijos vizitacijos aktų.
Autorius teigia, kad Žagarės šaltiniai mažai žinomi,
neklasifikuoti. Tokio pobūdžio tyrimai ypač svarbūs istorikams,
rašantiems bendrą Lietuvos istoriją.
Kitas
labai įdomus Žagarės monografijoje esantis dalykas tai
straipsniai, skirti Žagarės miestelio kitataučiams: žydams,
vokiečiams, latviams, jų bendruomenių gyvenimui ir kultūrai nušviesti.
Kad žagariečiai nori turėti savo istoriją, rodo ir tai, jog šioje
monografijoje randame straipsnį, skirtą pastarųjų metų
istorijai. Tai Valerijos Normantienės straipsnis Atgimimo sąjūdis,
kuriame autorė apžvelgia Žagarės miestelio gyvenimo pokyčius
prasidėjus atgimimui, pristato jame dalyvavusius žmones.
Tradicinės
kultūros skyrius Žagarės monografijoje nedidelis. Įdomus
Juozo Šlevo straipsnis Senųjų Žagarės karčemų
interjeras, kuriame minima, kad nuo karčemos Žagarų kruogo
ir Žagarės pavadinimas kilęs. Aleksandras Žalys spausdina savo
prisiminimus apie atlaidus Žagarės parapijoje. Čia vykdavo Šv.
Jono Krikštytojo ir Šv. Pranciškaus Asyžiečio atlaidai. Įspūdingiausi
Šv. Jono atlaidai sutapo su Joninėmis, todėl žmonių atmintyje išliko
daug šios senosios šventės papročių, tikėjimų. Kaip gydėsi
žagariečiai, pasakoja Nijolė Balvočiūtė straipsnyje
Liaudies medicina XIX a. Pabaigoje XX a. pradžioje.
Valentina Piekaitė-Dagienė 37 pateikėjų duomenis apibendrina
straipsnyje Liaudies meteorologija.
Skirtingai
negu Žagarės monografijoje, 0beliuose daugiausia dėmesio
skiriama tradicinei kultūrai, šis skyrius sudaro knygos pagrindą.
Čia visos kalendorinės šventės apžvelgiamos Danutės Kodienės-Daleckaitės
ir Stasės Blazarienės-Laučiškytės straipsnyje Kalendorinių
švenčių papročiai. Klaudijaus Driskiaus straipsnis Joninių
papročiai paremtas paties autoriaus apklausa. Jame rašoma, kad
ilgiausios dienos apeigos ilgainiui kito, transformavosi jų senoji
prasmė, pati šventė virto jaunimo pasilinksminimo, suartėjimo su
gamta švente. Daugelis senosios šventės papročių išliko kaip
pramoga. Šalia kalendorinių švenčių yra keletas straipsnių,
skirtų žmogaus gyvenimo ciklo šventėms: krikštynoms, vestuvėms,
laidotuvėms. Pateikiama apibendrinta ekspedicijos medžiaga apie žemės
darbus, talkų papročius, amatus. Šioje straipsnių grupėje įdomus
K. Driskiaus straipsnis Žvejyba Sartų ežere ir kituose Obelių-Kriaunų
vandenyse. Tai autoriaus surinkta etnografinė medžiaga apie žvejybą:
lydekų gaudymą kilpomis, vėžiavimą rankomis, ungurių gaudymą
daigintais žirniais. Aprašoma žvejybos būdai, naudojami įrankiai.
Autorius pateikia duomenų apie didžiausius Sartų ežero
laimikius. Sartai šiame krašte garsūs ne tik žuvimis, bet ir žirgų
lenktynėmis. Jau mirusios Zofijos Vilytės straipsnyje apžvelgiamas
žirgų lenktynių tradicijos nuo seniausių laikų iki 1976 metų.
Kaip visose šios serijos knygose, 0belių monografijoje yra
straipsnių, skirtų liaudies medicinai, veterinarijai,
meteorologijai (čia pateikiama tikėjimų, kaip anksčiau nuspėdavo
ateinančius orus). Instrumentinės muzikos tyrinėtojams bus įdomus
Evaldo Vyčino straipsnis 0belių krašto muzikantai.
Vartant
šias knygas, susipažįstant su jų istorija, kyla klausimas: kokie
tikslai paskatino leidėjus jas išleisti, kodėl tiek išgulėjusios
jos nebuvo užmirštos? Pirma, tai užsakytos knygos: ir viena, ir
antra užsakytos rajonų savivaldybių. Pačių rengėjų tikslus
atskleidžia šie Žagarės pratarmės žodžiai: Knyga norėtųsi
išreikšti pagarbą ir padėką savo kartai, tėvų, senelių ir
prosenelių kartoms. Tai ir noras pagyventi praeitimi, pamąstyti
apie ateitį. Nors leidėjai kelia poetinius tikslus (savo šaknų,
tėviškės ieškojimas šiame dešimtmetyje tapo ypač aktualus),
tačiau tokio pobūdžio knygoms įvadinis straipsnis, kuriame būtų
aiškiai suformuluoti knygos leidimo tikslai, leidėjų siekimai,
knygos funkcionalumas, yra būtinas. Šios monografijos yra
straipsnių rinkiniai, todėl reikalinga informacija ir apie
straipsnių autorius. Deja, jos knygose pasigendame. Teisingai pažymi
V. Kukulas, kad kraštotyrininkų leista solidi serija apie
Kernavę, Dubičius, Dieveniškes, Rietavą ir kitas mūsų tautos
istorijai svarbias vietoves vis dėlto priminė perkrautų laivų
virtinę, ne išimtis ir šios dvi monografijos. Žagarės
monografijoje padėtį taiso Antano Šenavičiaus straipsniai, apžvelgiantys
miestelio istoriją nuo seniausių laikų iki šių dienų, bet tai
tik istoriko žvilgsnis. Apibendrinto tradicinės kultūros, to, kas
tam kraštui savita, vaizdo nėra. Tai irgi galėjo padaryti išsamus
įvadinis straipsnis. Kitas dalykas, jog labai glaustai apibendrinta
etnografinė, tautosakinė medžiaga tampa neaktuali. Rodos, dabar
skelbti autentiškus tekstus daug prasmingiau, nes naujų archyvinių
duomenų labai trūksta šiandienos mokslininkams, o tautosakos
tekstus skelbiantis skyrius Tautosaka abiejose monografijose
nedidelis.
Lietuvoje
gajus centro-periferijos sindromas, bet juk kiekvienas kaimelis,
miestelis turi savo mitinę pradžią, išdėstytą padavimuose,
istoriją, žmonių gyvenimus. Tad savo istorijos rašymas padaro
juos centru.
▲2004 07 27
|
|