Prabyla valsčių istorijos
Daiva
Červokienė
|
Valstiečių
laikraštis, 2004 08 03, nr. 61 (8356)
|
Šiemet
Versmės leidykla 14 Lietuvos miestelių organizuoja
ekspedicijas. Jų tikslas parengti naują monografijų apie valsčius
seriją Lietuvos vardo tūkstantmečiui paminėti. Tarpukario metais
Lietuvoje būta 408 valsčių. Iki 2009-ųjų žadama išleisti apie
40 knygų, besiremiančių žmonių atsiminimais, mokslinėmis
studijomis, iliustruotų nuotraukomis, dokumentų faksimilėmis, žemėlapiais.
Leidykla jau išleido 9 monografijas.
Iš
lūpų į lūpas
Senieji
papročiai, tradicijos, amatai, net vaizdingi posakiai nyksta,
jaunimas nežino to, ką žino jų seneliai. Ši informacija labai
svarbi ateinančioms kartoms ir žmonėms, kurie galbūt grįs čia
gyventi, sako ekspedicijos vadovas Juozas Pugačiauskas.
Miršta gerą atmintį turėjęs se-nukas, ir etnokultūra daug ką
negrąžinamai praranda, priduria Stakliškių kultūros namų
etnokultūros specialistė Rita Balsevičiūtė.
Nuo
dzūkų nepabėgę, suvalkų nepasiviję, taip stakliškėnus
apibūdino miestelio kultūros namų direktorė Vida Baliukevičienė,
sukaupusi daug kraštotyrinės medžiagos apie savo kraštą. Ji
pastebėjo, kad kiekvienos miestelio gatvės gyventojai susidėję
pastatė po kryžių. Tarpukario metais laidotuvių procesijos prie
jo laukdavo kunigas, ten trumpai pasimelsdavo už mirusįjį.
Laikyta, kad tai labai svarbi mirusiojo sielos apsivalymo vieta.
R.Balsevičiūtė
džiaugėsi užrašiusi Medžionių kaimo gyventojo Jono Radzevičiaus
prisiminimus, kaip jis su tėvais ir kitais ūkininkais ant Medžionių
piliakalnio deginęs javus aukas pagoniškiems dievams, kaip į
karstą mirusioms moterims įdėdavo šukas, vyrams lazdą nuo
velnių gintis, neretai ir arielkos, tabokos. Tai senojo tikėjimo
ilgaamžiškumo ir kitokios sampratos apie amžinybę ženklai. R. Balsevičiūtei
senukai sakė, kad jų tėvai naminę degtinę vadino drūtvandeniu.
Užpylę juo vaistažoles, sveikatą stiprino.
Šiandiena
Ekspedicijos
dalyviai daug informacijos surinko apie Stakliškių midaus daryklos
istoriją, miestelio bažnyčią, knygnešius, apylinkių
piliakalnius, kalvystės, veltinių vėlimo tradicijas, Verknės
atodangą, augalų, grybų įvairovę. Rajono ūkininkais besidomėjusi
mokslų daktarė Valentina Ratkevičienė pastebėjo, kad apylinkėse
dauguma ūkininkų turi po 510, tik du po 50100 hektarų
žemės. Visi smulkieji sako turį darbo vietą ir užsiėmimą,
kuris suteikia pragyvenimą, bet neduoda pelno, pinigų. Jie save
vadina skurdžiais, tik keli vidutiniokais, negalėdami
nusakyti, kokia riba tarp šių socialinių sluoksnių.
Bedarbių
socialinę ir ekonominę padėtį bei vertybines orientacijas nagrinėjusi
Socialinių tyrimų instituto doktorantė Elena Kocai pastebėjo,
kad darbo neturinčių žmonių daug daugiau negu Darbo biržoje užsiregistravusių
bedarbių. Svarbiausia vertybe šie žmonės laiko šeimą ir darbą.
Jei dirbtume, viskas būtų kitaip. Gerai, pabrėžia jie.
Tačiau sako nesutinką dirbti už 10 ar 20 litų per dieną tai
patenkintų nebent moteriškaites.
Vytauto
Didžiojo universiteto studentė Laima Kažukauskytė sakė, kad per
ekspediciją ją nustebino kaimu žmonių gerumas, šiluma. Pokalbis
apie praeitį su paprastu kaimo žmogeliu dažnai primena lobio
radybas, nustebina sodriu žodžiu ir liaudiška išmintimi,
filosofija.
|