|
Nuo dzūkų nepabėgę, suvalkų nepaviję...
Juozas
Pugačiauskas
|
Gyvenimas, 2004 12
11, nr. 97 (8749)
|
Nuo ko viskas prasidėjo
Prieš dešimtmetį, 1994-aisiais, buvo pradėta rengti Lietuvos
valsčių lokalinių monografijų serija.
Šio didelio, reikšmingo darbo pardininkai ir iniciatoriai
Vilniaus universiteto dėstytojas, kraštotyros klubo Ramuva
vadovas Venantas Mačiekus, bei jo rengtų ekspedicijų
dalyvis Petras Jonušas. Jie užsibrėžė tokį tikslą:
pagal surinktą, renkamą, archyvuose esančią, atskirų kraštotyrininkų
turimą medžiagą, gyventojų prisiminimus rengti ir
spausdinti numatytos struktūros ir apimties knygas apie
Lietuvos valsčius, kuriose plačiai ir išsamiai atsispindėtų
gyvenimas nuo seniausių laikų iki šių dienų.
Pagal 1923 metų Lietuvos gyventojų surašymą tų valsčių
priskaičiuota per 400. Tai mažiausias administraciniai
teritoriniai vienetai, susiformavę XIX amžiaus viduryje ir
gyvavę iki jų panaikinimo 1950 metais su savo istoriniu, ūkiniu,
gamtiniu paveldu, be galo turtingi etnine kultūra, kalba,
tarmėmis, papročiais, įžymiais žmonėmis.
Petras
Jonušas įsteigė Versmės leidyklą, kuri
1998 metais išleido pirmąją Lietuvos valsčių
serijos monografiją Žagarė. Tai buvo ir pirmasis
spaudos leidinys mūsų šalyje, pažymėtas oficialiu
Lietuvos tūkstantmečio ženklu.
Palaipsniui didėjo knygų formatas, plėtėsi autorių
ratas, viena po kitos rikiavosi vis solidesnės monografijos:
Obeliai. Kriaunos (1998 m.), Plateliai (1999 m.),
Širvintos (2000 m.), Žiobiškis (2000 m.),
Lygumai. Stačiūnai (2001 m.), Veliuona (2001
m.), Raguva (2001 m.), Seredžius (2003 m.), Kvėdarna
(2004 m.), Papilė (2004 m.).
Kiekvieną serijos knygą kuria 4080 autorių
kolektyvai: žinomi Lietuvos istorikai, etnologai,
kalbininkai,
folkloristai, sociologai, vietos kraštotyrininkai, kurie
neabejingi savo krašto praeičiai, kultūrai, papročiams.
Straipsniai kartu su iliustracijomis, nuotraukomis (o jų
susidaro apie 500), piešiniais, brėžiniais, muzikos kūrinių
gaidomis, žemėlapiais, dokumentų faksimilėmis sudaro maždaug
8001000 puslapių apimties knygą. Visos knygos
dedikuojamos dviem labai reikšmingiems Lietuvos valstybingumą
simbolizuojančiom sukaktims Lietuvos vardo pirmojo
rašytinio paminėjimo tūkstantmečiui (2009 m.), Lietuvos
karaliaus Mindaugo karūnavimo 750-osioms metinėms ir buvusių
valsčių centrų sukaktims. Stakliškių, Jiezno
monografijas, kaip ir kitas serijos knygas, sudarys 6 skyriai:
Gamta. Istorija. Etninė kultūra. Kalba. Tautosaka. Įžymūs
žmonės. Būsimos monografijos Stakliškės gamtos
skyriaus autoriai bene patys solidžiausi profesoriai,
docentai, mokslų daktarai, akademikai. Visiems gerai pažįstamas
zoologas Ričardas Kazlauskas jau pernai pavasarį,
nelaukdamas nė ekspedicijos pradžios, apsigyveno Gripiškių
kaime ir skersai išilgai išvaikštinėjo paverknius; gaudė
drugelius, filmavo, turinėjo smulkiąja vandens gyvūniją.
Jo straipsnio tema Stakliškių apylinkių paukščiai,
drugiai, vandens gyvūnija. Pasmalsaukime, kokius faktus,
išvadas kiti autoriai sudeda į būsimus straipsnius. Profesorius
Algirdas Gaigalas pernai nustebino žinia jiezniškius, jog
Verknės atodangoje vienos ekspedicijos metu rado... gintaro. Kaip
ir iš kur jis čia atsirado, bus aprašyta atskirai. O
straipsnio Stakliškių monografijai objektas Ustronės
rieduliai. |
Verti geologijos paminklo vardo
Tokio riedulyno, kaip šis, daugiau nei Latvijoje, nei Baltijos
šalyse nėra!
Akmenų tėvynė Baltijos jūros dugnas, Alandų salos,
Pietvakarinė Suomija. Nustatyta, jog jie atkeliavo iš šiaurės
kartu su ledynais. Tai Alandų salų raudonspalviai granitai,
rausvieji jotnio kvarco smiltainiai, Baltijos jūros dugno
raudonieji kvarco parfyrai ir kitokios uolienos. Laukuose jų mažai
belikę. Akmenis surinko melioratoriai, sutrupino į skaldą, suguldė
į grindinius, panaudojo įvairioms statyboms. Petrografinė buvusių
lauko riedulių sudėtis buvo nustatyta tiriant Užuguosčio bažnyčios
akmeninę sieną ir šventoriaus tvorą.
Kristalinių uolienų atplaišos ir sudaro Stakliškių šiauriniame
pakraštyje už Užuguosčio Ustronės riedulyną, kuris draustiniu
paskelbtas visai neseniai. Dar du išskirtiniai rieduliai, pavadinti
Laumės vardu, stūkso Noreikiškių kaime. Anksčiau šie
mitologiniai akmenys buvo laikomi archeologiniais paminklais, tik vėliau
ištyrus, nuspręsta juos įtraukti į saugomų geologinių paminklų
sąrašą.
Kad Gojaus miškas vienas didžiausių ir garsiausių, žino ne
tik vietiniai gyventojai. Buvęs ilgametis Stakliškių girininkas
R. Ašmantas vaizdžiai ir išsamiai apie jį parašė. Puikiai pažįstantis
miško gyvenimą, žinantis buvusios girininkijos istoriją R. Ašmantas
visa tai aprašinėjo su tam tikra nuoskaudos doze: šiais laikais
trūksta protingo, lankstaus ūkininkavimo miškuose...
Keturių Botanikos instituto mikologių mokslo daktarių Jurgos
Motiejūnaitės, Svetlanos Markovskajos, Gražinos Adomaitytės, Aušros
Treigienės darbo maršrutai jau ne kartą atvedė į šį kraštą.
Štai kas jas čia domina: kerpės, samanos, pelėsiai, augalų
grybinės ligos, gleivainiai...
Gojaus miško mikologinė įvairovė
Teikiant informaciją apie miestelius ir jų apylinkes, svarbu
aprašyti ne tik jų istorinį bei kultūrinį, bet ir gamtinį
paveldą, kuris nyksta sparčiau nei du pirmieji, dažnai net nespėjus
jo užfiksuoti, taip ir nežinant, ko turėta ir kas prarasta.
Stakliškių ekspedicijos metu buvo tirta gausybė kerpių,
gleivainių ir mikroskopinių grybų. Tam buvo pasirinktas Gojaus miškas.
Nors didžiąją miško dalį sudaro jauni medelynai, labai daug jo
neseniai iškirsta, tačiau keli nedideli plotai (pvz. seno ąžuolyno
23 kvartale), nepaisant intensyvaus miško tvarkymo, dėl kurio
nyksta daugelis su negyva mediena susijusių organizmų, dar tebėra
turtingi biologine, tuo pačiu ir grybų įvairove. Gojaus miške
buvo aptiktos 108 rūšių kerpės ir su jomis susiję grybai. Iš jų
5 rūšys įtrauktos į Lietuvos Raudonąją knygą: žalsvoji kežytė,
alksninė hipotrachina, gelsvoji spuoguotė, baltijinė ramalina ir
tamsioji brylytė. Bene įdomiausias radinys buvo aptiktas ne pačiame
miške, tačiau ties jo pakraštyje esančiu lauko keliuku ten
buvo aptikta kerpė, kuri iki šiol pasaulyje buvo žinoma tik iš
trijų radimviečių Lenkijoje ir Švedijoje.
Gleivainių Gojaus miške buvo surinka kiek daugiau kaip 40 rūšių.
Tokią palyginti nedidelę įvairovę nulėmė tai, jog miškas išvalytas
nuo stambesnių išvartų bei nukritusių storų šakų, kurių pūvančioje
medienoje paprastai įsikuria daugybės rūšių gleivainiai. Čia
aptikta ir tokių gleivainių, kurie iš viso yra reti pasaulyje ir
kurių dažnas net neturi lietuviško vardo, pavyzdžiui, viena seinės
ir viena kukuliuko rūšis. O mažai žinomas Europoje, rastas tik
Indijoje ir Karibų jūros salose mikroskopinis gleivainis storakotė
klastoderma, kurio vaisiakūniai užaugo ant juodalksnio žievės,
Gojaus miške aptiktas pirmą ir kol kas vienintelį kartą
Lietuvoje.
Kas slypi po mūsų kojomis
Iš PIkelionių kilęs geologijos mokslų daktaras Vincas Mikaila
teigia, jog nuo seniausių laikų žmoniją domino ir gąsdino
paslaptingi reiškiniai: nenuspėjami ugnikalnių išsiveržimai ar
žemės drebėjimai, pasikartojantys tam tikrose zonose. Ilgainiui
buvo išsiaiškinta, kad Žemės plutą sudaro stabilios
nejudrios ir labilios judriosios zonos. Su pastarosiomis siejasi
kalnų grandinės, kuriose laikas nuo laiko kartojasi plutos kilimai
ar grimzdimai, taip pat galingi drebėjimai. Rečiau pasitaiko
nejudrių platformų pakraščiuose silpni drebėjimai, kokį
neseniai juto Lietuva šį rudenį ir kurio epicentras buvo Karaliaučiaus
srityje. Taigi Žemės gelmės kinta, pulsuoja tarytum gyvas
organizmas.
Tereniniais ir laboratoriniais tyrimais išaiškinta, kad Jiezno
ir Stakliškių bei gretimos Nemuno vidurupio apylinkės yra
pereinama tektoninė lūžio zona tarp BaltarusijosMazovijos
kristalinio fundamento iškilimo ir Baltijos sineklizės
dubumos, nusitęsusios Vakarų Lietuvos link. Giliaisiais gręžiniais
(Prienų, Užuguosčio) nustatyta, jog Jiezno apylinkių kristalinis
pamatas slūgso 800 metrų, o Stakliškių 750 metrų gilumoje.
Kvartero, geologų dar vadinamo antropogeno periodo glacigeniniai
dariniai išplitę Jiezno, Stakliškių ir gretimose apylinkėse.
Jie užkloja labai eroduotą viršutinį kreidos periodo uolienų
paviršių ir daug kur jį išlygina. Todėl kvartero uolienų
storis laibai kaitus ir siekia nuo keliolikos iki 200 metrų ar net
daugiau (Stakliškėse) storio. Visus juos formavo ledynai, atslinkę
iš šiaurės vakarų prieš milijoną metų ir pasitraukę prieš
16 tūkstančių metų iš Jiezno ir Stakliškių apylinkių.
Kvartero dariniai kai kur Verknės, Nemuno šlaituose aiškiai
atsidengę, todėl gerai matomi, jie taip pat visapusiškai ištirti
stratigrafiškai.
Vincas Mikaila yra atlikęs vėlyvojo ledynmečio atsitraukimo ir
jį lydėjusių prieledyninių ežerų baseinų juostuotų molių
geochronologiją, tyrinėjęs litologinę sudėtį, kas turėjo
praktinės reikšmės naujų keraminės žaliavos telkinių suradimui.
Turbūt nerasime nė vieno vyresnės kartos stakliškiečio ar
jiezniškio, kuriems nebūtų žinoma Mikailų pavardė. O ir
jaunesniems ji girdėta. Vincas Mikaila didžiuojasi, kad jo dėdės
Antanas, Aleksandras, Juozas, Balys garsūs žmonės, o ir kiti
bendrapavardžiai yra žymūs. Ne tik geologija jam rūpi rašo
apie Stakliškių gydyklas, istoriją, garsiuosius mineralinio
vandens šaltinius ir, žinoma, apie ne tik giminei, bet ir visam
kraštui nusipelnusius žmones.
Įžymiųjų žmonių sąvadui apie Mikailas bus parašytos išsamesnės
biografijos, galbūt ir skaitytojai iš savųjų archyvų ar
prisiminimų ras, ką pridurti.
Kol kas apie juos po keletą esmingiausių bruožų.
Mikailų giminės garsūs vyrai
Aleksandras Mikaila. Gimė 1889 02 14 Pakrovų k. Kunigas.
Baigęs 4 klases Vilniaus gimnazijoje, įstojo į Vilniaus kunigų
seminariją 1910. Įšventintas į kunigus 1912. Paskirtas vikaru į
Švenčionis organizavo chorus, platino lietuvišką spaudą, įsteigė
kelias slaptas lietuviškas mokyklas, pats apmokėdamas ar
organizuodamas lėšas mokytojams ir vadovėliams. (19151916)
Vilniaus Kalvarijos vikaras. Dėl lietuviškos veiklos lenkiškosios
kurijos kilnotas iš vienos parapijos į kitą. 1916 iškeltas
klebonu į Adutiškį, netrukus į Kaltanėnus. Vienas iš Švenčionių
gimnazijos steigėjų. 1934 Daugėliškyje įsteigė pirmąją
kooperatyvinę pieninę. Lietuvių mokslo draugijos valdybos narys.
Už lietuvybės platinimą lenkų valdžios kalintas ir persekiotas
iki 1939. Mirė Klaipėdoje 1957 09 06.
Antanas Mikaila. Gimė 1902 06 13 Pakrovų k. Teisininkas. 1922
baigė Aušros gimnaziją Kaune ir 1927 Lietuvos universiteto
teisės fakultetą. 1930 studijavo kriminalistiką Rygoje. (19271928)
Kelmės apylinkės teisėjas. (19291932) Kauno apygardos tesimo
prokuroro padėjėjas, o (19411942) ir prokuroras. (19431944)
teisingumo valdybos juristkonsulas, advokatas. (19301932) Kauno
radiofone skaitė baudžiamosios teisės srities paskaitas. 1940 07
29 bolševikų suimtas ir kalintas iki karo pradžios. (19411944)
aktyviai dalyvavo antinacinėje veikloje. 1944 pasitraukė į
Vokietiją, 1949 emigravo į Austriją. Čia dirbo Kultūros fondo
valdybos pirmininku, bendradarbiavo Lietuvos aide, Tėviškės
žiburiuose, Mūsų pastogėje.
Balys Mikaila. Gimė 1896 05 24 Pakrovų k. Kapitonas.
1915 baigė 5 klases Vilniaus gimnazijoje. (19161919) mokytojavo
Kaltanėnų lietuvių mokykloje. 1919 išėjo savanoriu į Lietuvos
kariuomenę. 1919 12 16 baigė Karo mokyklos 2 laidą. Dalyvavo
kovose su lenkais Seinų ir Suvalkų ruože. Ties Suvalkais pateko
nelaisvėn, bet iš Vadovicų (Galicija) pabėgo ir vėl įsijungė
į kovas su lenkais ties Giedraičiais. 1927 11 28 baigė Aukštuosius
karininkų kursus (VII) laida ir 1938 išėjo į atsargą. 1944
pasitraukė į Vokietiją, 1949 emigravo į Kanadą.
Juozas Mikaila. Gimė 1884 Pakrovų k. Ne tik pažangus ūkininkas,
bet ir sumanus verslininkas. iš dvarininkų Kvintaičių nupirkęs
vandens malūną jį atstatė, išplėtė, įrengė dvi vandens
turbinas. Viena suko girnas, kita elektros generatorių. Srovė
sruvo nutiesta 3,5 km elektros linija nuo Verknės upės iki Jiezno
ir aprūpino energija miestelio malūną, apšvietė gatves,
gyventojų butus. Grikapėdžio kaime pastatė pirminio linų
apdirbimo įmonę Jauja. Užėję sovietai viską sunaikino, o
J. Mikailos šeimą ištrėmė į Sibirą. Pačiam Juozui nuo trėmimo
pavyko išsisukti. Jis mirė 1978.
Garsių vyrų ir moterų yra daugiau. Ištisomis šeimomis!
Stakliškių vardą smarkiai išgarsino lietuviško midaus
gamykla, kuriai daugelį metų vadovavo inžinierius technologas,
kovotojas už Lietuvos nepriklausomybę, politinis kalinys
Aleksandras Sinkevičius. Jis pagal technologinius aprašymus iš
istorinių šaltinių atkūrė midaus receptus ir juos 1972 metais
patentavo didžiojoje Britanijoje. Lietuviškas midus susilaukė įvertinimo
ir pripažinimo ne tik šalies, bet ir užsienio parodose Zagrebe,
Liepcige, Paryžiuje, Londone, Monrealyje.
Prieškario Stakliškės
Mindaugo Bloznelio prisiminimai
Mamai anksti mirus, aš dažnai atvažiuodavau į Stakliškes,
kur klebonavo mamos brolis kunigas Vlada Jezukevičius, su kuriuo
gyveno ir močiutė.
Miestelis buvo taisyklingo keturkampio formos, kurio viduryje,
akmenimis grįstoje gatvėje, vyko švenčių ceremonijos. Aikštės
pakraščiuose prasidėjo pagrindinės Stakliškių gatvės,
sutampančios su miestelį kertančiais keliais: Jiezno, Kauno,
VIlniaus, Užuguosčio kryptimis.
Aplink aikštę išsidėstę žydų namai, daugiausia su parduotuve
į gatvę. Čia koncentravosi žydiškoji miesto gyventojų dalis,
tuo pačiu ir pagrindinis verslo centras. Čia pat už poros namų Užuguosčio
link stūksojo Stakliškes iš kitų miestelių išskyręs statinys
1890 metais Rabinovičių statytas alaus bravoras, apsuptas sava
infrastruktūra. Žydų maldos namai (škala) stovėjo šiek tiek šiauriau
nuo aikštės. Čia pat buvo ir žydų religinė mokykla. Bažnyčia,
klebonija, špitolė ir namas, kuriame gyveno zakristijonas su
vargonininku, bei ūkiniai klebonijos pastatai rikiavosi Vilniaus
kryptimi.
Jeigu aikštę buvo galima laikyti miestelio centru, o klebonijos
pastatų kompleksą religine zona, tai už pašto ir toje pačioje
pusėje valsčiaus raštinė Rabinovičių sodyboje, o vėliau ir
bibliotekos pastatai sudarė administracinį centrą. Kalnelyje
apsupta medžių stovėjo dviaukštė pradžios mokykla. Į pietus
Verknės link vedė Pivašiūnų ar Butrimonių (vadinama
priklausomai nuo to, kas kur važiuodavo) gatvė. Iš šios gatvės
išsukdavo keliukas į atokiau pastatytą garinį Rabinovičių malūną,
kuriame įrengtas elektros generatorius nuo 1930 metų teikė
elektros srovę miestelio gyventojams.
Vilniaus gatvės aukštumėlėje gerai matėsi Kašubos vaistinė,
įrengta jo paties dailiame dviaukščiame pastate. Kitoje gatvės
pusėje stovėjo Šaulių namai su sale ir scena. O toliau vieškelis
jau vingiavo pro kaimus ir viensėdžius.
Nuo dzūkų nepabėgę, suvalkų nepaviję!..
Šitaip pernai Jiezno, Stakliškių gyventojus per susitikimą su
ekspedicijos dalyviais pristatė Prienų rajono kultūros centro
filialo Stakliškių kultūros centro vadovė Vida Beliukevičienė.
Vaizdingas apibūdinimas patiko visiems, o habilituotas mokslų
daktaras Kazys Morkūnas, kaip ir dera kalbininkui, davė mokslišką
apibūdinimą: esate priedzūkiai! Jau pernai K. Morkūnas kartu su
nacionalinės J. Basanavičiaus premijos laureatu etnologu Venantu
Mačiekumi, tyrinėjusiu papročių teisę, važinėjo, rinko medžiagą
apie kalbą, tarmę ne tik Jiezno, bet ir Stakliškių apylinkėse,
ir mielai fiksavo šnekos niuansus, kuriuos pajusdavo iš pirmo
pokalbio su sutiktu žmogumi.
Kas Stakliškių seniūnijoje nauja svečiui ar atvykėliui, sava
ir įprasta etnokultūros specialistei Ritai Balsevičiūtei. Ji
vietinė, čia gimusi ir užaugusi. Spėjusi daug ką užrašyti iš
senolių apeigų ir papročių. Štai kad ir Medžionių kaimo
gyventojo Jono Radzevičiaus prisiminimus, kaip jis su tėvais ir
kitais ūkininkais ant piliakalnio deginęs javus auką pagoniškiems
dievams, kaip į karstą moterims dėdavę šukas, o vyrams lazdą
nuo velnių gintis.Tų pasakojimų, prisiminimų kaip ir kaimų,
dvarų istorijų, užrašyta nemažai.
Ekspedicijos dalyvė sociologė Anelė Vosyliūtė kalbėjosi su
įvairių sluoksnių žmonėmis kultūros ir socialiniais
darbuotojais, mokytojais, pensininkais ir jaunuomene; ji savo
straipsnyje rengiasi aptarti miestelio praeities žmonių gyvenimo
stilius, jų ypatumus ir pokyčius, jų lūkesčius.
Sociologo Antano Čiužo tyrimas apėmė Stakliškių miestelio
ir jo apylinkių vyresnio amžiaus žmonių požiūrį į šiuolaikinį
jaunimą, vidurinės mokyklos bendruomenės (mokinių, mokytojų,
mokinių tėvų) veiklos sąlygas, lūkesčius, galimybes ir
vertybes.
Būsimoje knygoje bus pateikta išsami medžiaga apie Stakliškių
apylinkių žmones, patyrusius sovietinio režimo represijas,
nepasidavusius okupanto vykdomai sovietizacijai.
Šią medžiagą rengia šio centro Archyvinio vardynų skyriaus
vadovė Birutė Burauskaitė.
Iš Jurbarko rajono kilusi ir į Stakliškių kraštą pirmą
kartą atvažiavusi Vytauto Didžiojo universiteto ketvirtakursė
Laima Kažukauskytė kiek nerimavo: kaip priims žmonės, kaip
seksis. Būsimoji istorikė ir temą istorinę pasirinko: Stakliškių
apylinkės vokiečių okupacijos metais. Tad kiekvieną dieną
vis kitame seniūnijos kampelyje atsidurdavo, senųjų gyventojų
beieškodama, prisiminimus į diktofoną įrašinėdama. Ne viena
kasetė prisipildė klausinėjant apie žydų žudynes.
Jau nebe pirmi metai ir Vilniaus pedagoginio universiteto
docentas Juozas Genevičius renka medžiagą apie Jiezno, Stakliškių
sportininkus, kūno kultūros ugdytojus, mokytojus. Jo manymu,
idealiu mokytoju, pašventusiu visą gyvenimą mokinių ugdymui,
buvo Stakliškių kūno kultūros ir sporto patriarchas Pranas
Kundrotas. Mokytojo P. Kundroto pastangomis (jis 20 metų dirbo ir
mokyklos direktoriumi) Stakliškių vidurinėje 1987 metais buvo
sukurtas geriausia sporto bazė, už ką gautas iš SSSR liaudies
pasiekimų parodos sidabro medalis.
Habilituotas mokslų daktaras Istorijos instituto Archeologijos
skyriaus vedėjas Algirdas Girininkas grynas žemaitis, tačiau
mielai leidosi kelionėn į priedzūkių praeitį. Pilkapiai,
piliakalniai saugo šimtamečiais daug informacijos, kurią
mokslininkas pateiks plačiau aprašydamas priešistorę...
Piliakalniai istoriją mena
Stakliškių apylinkių priešistorė dar mažai tyrinėta. Tačiau
žinomi akmens, bronzos ir geležies amžių paminklai bei radiniai
apibūdina šiuo laikotarpiu vykusius kultūrinius, ūkinius ir
bendruomenių viduje vykusius procesus.
Šią vasarą Stakliškių apylinkėje vykusios žvalgomosios
archeologinės ekspedicijos, metu buvo aplankyti bemaž visi žinomi
archeologiniai paminklai. Jos metu padedant vietiniams gyventojams
aptikti keli nauji archeologijos paminklai: Lielionių pilkapynas
bei Stakliškių II piliakalnio gyvenvietė.
Akmens amžiaus laikotarpį mena prie Verknės upės Gripiškių
kaime aptikta neolito laikotarpio gyvenvietė. Čia, dešiniosios
Verknės upės pakrantės aukštumoje, buvo rastas titnaginis
kirvis. Jis liudija, jog čia prieš penkis tūkstantmečius gyveno
Rutulinių amforų kultūros bendruomenė. Jos gyventojai jau kirto
miškus, norėdami įrengti gyvulių ganyklas. Netoli kirvio
radimvietės aptikta per 200 titnaginių gaminių, daug skelčių
ir nuoskalų, žyminčių titnago dirbinių gamybos vietą. Kitoje
Verknės pusėje, Kalnų miško pakraštyje, surasta bronzos amžiui
būdingos keramikos ir pavienių titnaginių dirbinių.
Vėlesnį bronzos amžiaus laikotarpį reprezentuoja Baudėjų
kaime aptiktas akmeninis įtveriamasis kirvis. 1936 m. Baudėjų
dvare rasti: iš žalvario pagamintas įvijinis smeigtukas, dvi įvijinės
apyrankės, keturios gaubtos kūgio formos plokštelės, pusmėnulio
formos kabutis, alavinių dirbinių fragmentai.
Senojo geležies amžiaus laikotarpiui priklauso Medžionių
kaimo vakarinėje dalyje Krūsnių kalvoje 1967 m. tyrinėtas
kapinynas, kuriame aptikti trys kapai su puošniomis įkapėmis.
Moters kape rastos dvi žalvarinės antkaklės su šaukštiniais ir
vytiniais galais, pasaginė apyrankė. Kituose vyrų kapuose taip
pat aptikta daug puošnių įkapių, datuojamų IVV a.
Viduriniojo ir vėlyvojo geležies amžiaus laikotarpiu Stakliškių
apylinkėse mirusieji buvo laidojami pilkapiuose. Iš to laikotarpio
žinomi Pramiežių, Pieštuvėnų bei naujai aptikti Lielionių
pilkapynai, kuriuose mirusieji laidoti sudeginti. Pilkapių sampilai
yra 810 m skersmens ir iki 1 metro aukščio, apjuosti grioviais.
Šie pilkapiai ir jų palaidojimo būdas būdingas senovės lietuvių
genties bendruomenėms.
Nuo seno Stakliškių apylinkių gyventojai nuo priešų gynėsi
piliakalniuose, ten saugojo bendruomeninį turtą. Stakliškių
apylinkėse yra žinomi 9 piliakalniai. Čia, kaip ir didesnėje
Lietuvos dalyje, jie pradėti pilti dar I tūkstantmečio prieš
Kristų laikotarpiu. Šiam laikotarpiui, matyt, priklauso Virkininkų
piliakalnis. Vėlesnio laikotarpio piliakalniai labiau įtvirtinti
pylimais ir grioviais. Toks vienas geriausiai įtvirtintų yra Medžionių
piliakalnis, turintis aukštus gynybinius pylimus ir gilius
griovius, kurio viršutiniai sluoksniai datuojami XIXIII a., o apatiniai
I tūkstantmetyje prieš Kristų. Pavojaus metu papėdžių
gyventojai slėpėsi Lepelionių, Noreikiškių piliakalniuose. Šalia
piliakalnių yra buvusios gyvenvietės. Viena jų ekspedicijos metu
aptikta prie Stakliškių II piliakalnio. Papėdės gyvenvietėse
aptikta brūkšniuotosios, grublėtosios, lygiu paviršiumi
keramikos. Tai rodo, kad čia dar I tūkstantmetyje prieš Kristų
gyveno Brūkšniuotosios keramikos kultūros bendruomenė, kurios
pagrindu formavosi lietuvių gentis.
Stakliškių apylinkės turtingos šventvietėmis, kurios yra
susijusios su gydomąją galią turinčiais šaltiniais (Lieliškių,
Žiupos, Kvietkinės), šventais ąžuolais (Baudėjų, Sienakalnio),
akmenimis (Velnio kanopa, Užkeikta merga, Gaidžio akmuo, Laumių, Raganos
sostas), šventkalniais (Sienakalnis, Skarbakalnis, Aukštojos).
Labai unikalus ir reikšmingas meniniu požiūriu yra 1957 m.
aptiktas Stakliškių lobis.
Stakliškių priešistorės tyrimai bus tęsiami. Artimiausiu
metu bus plačiau tyrinėjami akmens ir bronzos amžiaus radiniai
prie Verknės upės, Stakliškių II piliakalnio aplinka.
Kaime nuotaikos nelinksmos
Viena iš aktualiausių problemų kaime dabar yra rinkos santykių
formavimosi sąlygos.
Socialinių tyrimų instituto sociologijos doktorantė Elena
Kocai apie tai ir rinko medžiagą, domėjosi žmonių padėtimi, jų
vertybinėmis nuostatomis, ateities vertinimais. Vertingos
informacijos apie žemdirbių gyvenimo ir veiklos sąlygas,
dalyvavimą bendruomenės gyvenime pateikė Stakliškių seniūnijos
socialinė darbuotoja Romualda Radžiukynienė, raštvedė Nijolė
Ivanovienė, Stakliškių kultūros centro vadovė Vida Beliukevičienė,
šio centro meno vadovė Asta Keblikienė, kiti gyventojai. Anot jų,
viena iš skaudžiausių problemų masinis nedarbas. Dauguma žmonių
darbo neturi 510 metų. Vis dažniau pragyvenimo šaltiniu tampa
atsitiktiniai darbai, smulkus ūkis, pašalpos. Norėdami įsidarbinti,
kaimo gyventojai susiduria su įvairiais sunkumais: dėl amžiaus,
gyvenamosios vietos, išsimokslinimo stokos ir pan. Nedarbas kaime
didina nusikalstamumą, alkoholizmą, yra pagrindinė skurdo,
asocialumo priežastis. Nedarbas neigiamai veikia žmonių
nuostatas, vertybines orientacijas, daugeliui sukelia egzistencijos
krizę. Tačiau kai kurie dar turi vilties, jog, jų bei vaikų ir
anūkų gyvenimas ateityje pagerės.
Vilniaus pedagogini universiteto docentė dr. Valentina Ratkevičienė
pastebėjo, jog dauguma šiuolaikinio kaimo žmonių yra nusivylę
įgyvendinamomis reformomis: negrąžinta žemė, smulkūs ir
neefektyvūs ūkiai, žemos žemės ūkio produkcijos supirkimo
kainos ir labai didelės technikos, trąšų, degalų kainos. Įstojus
į ES daugeliui sunku prisitaikyti prie europietiškų reikalavimų,
ūkininkams iškyla problema gauti net įstatyme numatytas
tiesiogines išmokas. Todėl prognozuojamas toks reiškinys, kai
smulkūs ūkininkai, sulaukę 5570 metų, neatlaikys
konkurencijos ir turės pasitraukti iš prekinės gamybos.
Stakliškių bažnyčia: meno ir istorijos
fragmentai
Vilniaus Pedagoginio universiteto dėstytojas menotyrininkas
Povilas Spurgevičius jau tapo savu kai kuriems stakliškiečiams...
Dažno atvykimo tikslas seniūnijos bažnyčios Stakliškėse ir
Užuguostyje. Tyrėjo žvilgsnis pamato tai, ko nepastebi kitas. Štai
keletas būsimojo straipsnio eilučių.
Didžiausias Stakliškių miestelio dvasinis lobis šv.
Trejybės bažnyčia. Įeikite į ją ir atkreipkite dėmesį į
altorių. Įsižiūrėkite į du angelėlius jį puošiančius.
Vienas užsisvajojęs krapšto nosytę...
Kitas verkia... Tiesiog stebina jausmų betarpiškumas! Tai išskiria
juos iš daugelio kitų teatrališkose pozose pavaizduotų angelėlių.
Meno istorikai bažnyčios stilių vadina baroku.
Keli istoriniai faktai. Bažnyčios archyvai vėlyvi, bet
vertingi. 1913 metais klebonas kun. N. Sabaliauskas sumanė bažnyčią
išplėsti, todėl sudarė bažnytinį komitetą. 1914 metais kovo
10 dieną caro administracija tam davė leidimą. Labai gerai, kad
sumanymas liko neįgyvendintas, ir bažnyčia išlaikė pirmykštį
vaizdą.
Stakliškėse klebonavo vienas iš žymiausių Rytų Lietuvos
nacionalinio atgimimo veikėjų Vladas Jezukevičius. Išliko jo rašyti
dokumentai apie 1928 metais pradėtą remontuoti bažnyčią.
1989 metų vasario 16 dieną Stakliškių parapijos katalikai džiaugsmingai
pažymėjo Lietuvos tautinio atgimimo šventę ir paaukojo votą
sidabro širdį. Ją patalpino didžiajame altoriuje. Anksčiau,
1930 metais, aukotas šv. Juozapo varpas su Stasio Radzevičiaus ir
Izabelės Vinskienės įrašais. Seniausia auka varpas su 1631
data.
Šitaip iš žodžių ir skaičių, iš faktų ir
prisiminimų, iš vaizdinių ir nuotaikų, iš praeities ir dabartinės
būties sudėliosime istorinę Stakliškių krašto gyvenimo mozaiką.
Jos autoriai ne tik atvykėliai profesoriai iš Vilniaus ar
smalsūs studentai iš kitur, vietos šviesuoliai. Jos autoriai
kiekvienas, kuris nesukūrens verpėjos ratelio, nukratys nuo
senovinių vyžų dulkes, prisimins kažkada močiutės dainuotą
dainą ar išsaugos pageltusią jaunystės nuotrauką...
Nelaukime, kol kitas tai padarys!
Sudėkime į šią rašytinę istoriją savąją patirtį ir
gyvenimo pažinimą, praeities išmintį ir dabarties rūpestį.
Viskas svarbu ir viskas brangu. Nebijokime, kad žodis bus pasakytas
ne toks ar ne taip moksliškai. Svarbu, kad jis būtų autentiškas,
savitas, ištartas mūsų senelių, prosenelių tarme. Apie žmogų,
apie darbą, reiškinį, paprotį.
Suvokime tik mes, mūsų karta dar gali suspėti daug
ką išsaugoti. Nepadarysime nueis į nebūtį ir dainos, ir
vardai, ir atminties datos... Daiktai pavirs dulkėmis... O liks
eilinė balta istorijos dėmė, kurių skaičius, deja, tik gausėja.
|
|