Gyvosios
archeologijos dienos Kernavėje
Antanas Andrijonas
|
Lietuvos
aidas, 2005 07 14, nr. 161 |
Taip
pavadintas jau tradiciniu tapęs festivalis (7-asis) praėjusį
savaitgalį vyko Kernavėje. Tris dienas siauromis miestelio gatvelėmis,
išdidžiais piliakalniais, šienu kvepiančiomis Neries lankomis
vaikščiojo atgijusi senovė. Iš seniausių laikų į šias vietas
sugrįžo žmonės, jų parėdų mados, buitis, verslai, karyba,
atgijo raudos ir dainos, šokiai ir papročiai. Tomis dienomis šventės
dalyviams buvo pristatyti archaiški muzikos instrumentai, medžiotojų
gyvenimo būdas, viduramžių kovos, skambėjo grupių Stary Olsa,
VISI, Trys keturiose, Sedula atliekama senoji
muzika. Amatininkai rodė akmens apdorojimo, bronzos, sidabro, alavo
liejimo, keramikos išdeginimo, deguto gamybos būdus ir kt. Dažnas
miestelio svečias užsukdavo į privatų Jono Pivoro Armonikų
muziejų, kur, aišku, galėjo pamatyti ne tik armonikas, bet ir
akordeonus, senus patefonus ir kt. muzikos instrumentus.
|
Senovines
melodijas atlieka Evaldas ir Daiva Vyčinai
|
Atrakcijų
mėgėjai galėjo pasivažinėti bričkelėmis, pajodinėti žirgais
ir poniu, palaidyti strėles iš lanko, paprasčiausiai pasėdėti
piliakalnio šlaite ir pasigėrėti šurmuliuojančiomis apylinkėmis.
Istorijos
mokslo atstovai tikriausiai teisūs sakydami, kad archeologija mums
dovanoja stebuklą grąžina į tolimą praeitį, į mūsų
civilizacijos ištakas, leidžia prisiliesti prie to, ką lietė
protėvių rankos prieš šimtus ir tūkstančius metų. Gyvoji
archeologija praeities atkūrimas mūsų sukauptų žinių
pagrindu. Kernavė Lietuvos valstybingumo lopšys. Todėl ir ši
šventė buvo skirta Mindaugo karūnavimo dienai Valstybės
dienai.
Širvintų
rajono meras Vytas Šimonėlis šventės metu susitiko su įvairių
šio krašto kampelių žmonėmis. Prekybos kioskų pilnoje centrinėje
Kernavės gatvelėje jis nuolat stabteldavo, sveikindavosi su pažįstamais,
maloniai šnekučiavosi jų būreliuose ir šventą dieną jam
buvo proga išgirsti kasdienius žmonių rūpesčius.
Kernavės
seniūnui Virginijui Urbonui šventė tapo apskritai įtemto darbo
dienomis. Šeštadienio popietę nutrūko elektros energijos
tiekimas, o prekybininkams reikia kaitinti vandenį, plauti bokalus,
virti kavą, šildyti pyragaičius. Elektros poreikis ne tik Kernavėje,
bet ir apylinkėse buvo didžiulis vakare net už kelių
kilometrų, prie Musninkų, netoli Kaimynėlių kaimo juodais dūmais
apsivijo elektros pastotė, apylinkėje užgeso šviesos.
|
Amatininkų
išskobtas luotas
|
Žurnalistas
Juozas Vercinkevičius su grupe kolegų šventei parengė ir išleido
laikraščio Kernavė specialų numerį, kuris pasirodo tik
kartą per metus ir tik šio krašto žmonių senovinėms
tradicijoms bei darbams įprasminti. Straipsnyje Atgimkime! pristatomas
projektas, kuris kviečia išsaugoti senuosius amatus istorinį
atminties šaltinį. Šios idėjos vienijančiu simboliu pasirinktas
lietuviškas luotas, kuris turi tapti sakraliniu įvaizdžiu. Jo
skobimas tai meditacija, malda. Luotas projekto autoriams yra
mistinis išminties simbolis: jį iš senosios sostinės paleis į
šventą vėlių upę Viliją-Nerį, išreikšdamas savisaugą ir
susitelkimą, jis plauks Nemunu į žydrąsias marias...Šventėje
lietuviškasis luotas nebuvo vien mistinis Nojaus laivas: slėnyje
tarp piliakalnių amatininkai senoviniu lietuvių būdu skobė šią
baltą vandenų gulbę. O tai idėjai įprasminti dokumentinio filmo
prodiuseris Jonas Vaitkus jau kuria kino juostą.
Monografija
Musninkai. Kernavė. Čiobiškis
Vienas
ryškiausių akcentų šventėje, be abejonės, buvo tomis dienomis
išleista ir skaitytojams pateikta monografija Musninkai. Kernavė.
Čiobiškis. Pirmieji šią knygą išvydo ir galėjo įsigyti
kaip tik šventės Kernavėje dalyviai. Šią monografiją išleido
Versmės leidykla, kuri Lietuvos tūkstantmečiui (2009 m.)
rengia unikalią Lietuvos valsčių seriją. Knygoje yra 1304
puslapiai, apie 700 vienetų iliustracinės medžiagos.
|
Širvintų
rajono meras Vytas Šimonėlis kalbasi su monografijos Musninkai.
Kernavė. Čiobiškis vyriausiuoju redaktoriumi Stanislovu
Buchavecku
|
Monografijos
Musninkai. Kernavė. Čiobiškis vyriausiasis redaktorius
Stanislovas Buchaveckas, įvertindamas šį leidinį, sako: Širvintų
rajono Musninkų, Kernavės ir Čiobiškio seniūnijos maždaug
atitinka tą teritoriją, kurią iki 1950 metų užėmė Musninkų
valsčius. Šio regiono garsiausia vietovė Kernavės gyvenvietė
su savo piliakalniais, kurie kovoje su kryžiuočiais sudarė svarbų
gynybinį kompleksą Vilniaus prieigose, o IV a. pabaigoje patyrė
ir hunų antpuolį. Savo praeitimi taip pat įdomios Musninkų, Čiobiškio,
Lapelių, Ardiškio, Vindeikių, Vinkšnabrasčio, Pamusių, Pigonių
ir kitos vietovės, išsidėsčiusios prie Neries, Širvintos ir Musės
upių ar jų tarpupių aukštumėlėse. Ir kitų buvusio Musninkų
valsčiaus vietovių praeitis susijusi su istorinėmis asmenybėmis
ir įvairiausiais įvykiais. Visus juos aprašyti vienoje knygoje,
kurioje apžvelgiami taip pat su gamta, kalba, etnine kultūra susiję
dalykai ir temos, net neįmanoma. Be to, tai pirma Lietuvos valsčių
serijos knyga, kurioje aprašoma net trijų seniūnijų (iki 1995 m.
apylinkių) vietovių praeitis ir dabartis. Ši mokslinės kraštotyros
monografija tai ir savarankiška knyga, ir 2000 metais išleistos
knygos Širvintos tęsinys apie Širvintų krašto dalį, kuri
anksčiau priklausė Musninkų valsčiui.
Išties
šios monografijos rengimo pradžia veda į 2000-sius metus, kai
Kovo 11-osios išvakarėse Versmės leidykla išleido pirmąją
Širvintų rajono Lietuvos valsčių serijos monografiją Širvintos,
kurią užsakė Širvintų rajono savivaldybė. Bendradarbiavimas su
širvintiškiais ir jų meru Vytu Šimonėliu tęsėsi ir toliau.
2000-ųjų metų rudenį jau tartasi su galimais straipsnių
autoriais, pradėta rengti monografiją Musninkai. Kernavė. Čiobiškis.
2001 metais Versmės leidykla surengė ekspediciją, kurios
dalyviai, įsikūrę Musninkų vidurinės mokyklos bendrabutyje,
rinko medžiagą savo straipsniams Musninkų, Čiobiškio ir Kernavės
seniūnijų gyvenvietėse bei vienkiemiuose, susitiko ir kalbėjosi
su vietos gyventojais, kurių pasakojimai tapo svarbiu šaltiniu,
papildė šykščius archyvų faktus, atskleidė buvusių papročių
savitumą, šio krašto tradicijas.
Pirmosios žinios
Livonijos kronikoje
Kernavės
archeologinių tyrinėjimų istoriją monografijoje Musninkai.
Kernavė. Čiobiškis aprašė archeologai Aleksas Luchtanas ir
Gintautas Vėlius. Autoriai pažymėjo, kad Kernavė pirmą kartą
paminėta 1279 metais Hermano Vartbergės Livonijos kronikoje,
kur aprašė didelį Livonijos magistro Ernsto Rasburgo žygį į
lietuvių žemes Kernavės link, kunigaikščio Traidenio
(12691282) laikų Lietuvos sostinės. Rašytiniuose šaltiniuose
XIII a. pabaigoje ir ypač XIV a. Kernavė jau dažniau minima. Aprašoma
ne tik pilis, bet ir jos valdovai bei miestiečiai. XIV a. Kernavė
tapo svarbiu gynybiniu centru, kartu su Trakais, Medininkais bei Maišiagala.
Visos šios pilys saugojo Vilniaus prieigas. Kai karas su kryžiuočiais
pasiekė opogėjų, Kernavė atsidūrė pačiame kovų sūkuryje ir
skaudžiai nukentėjo dviejų didelių Ordino žygių metu. 1365
metais Ordino magistro Vinricho Kniprodės kariuomenė pakeliui į
Vilnių sudegino Kernavę, o 1390 metais, negalėdami apsiginti,
atsitraukdami pilį padegė patys jos gynėjai. XIV a. pabaigoje
XV a. pradžioje iš senosios didžiojo kunigaikščio Traidenio
laikų sostinės Kernavė tapo eiliniu miesteliu. Gynybiniai įtvirtinimai
bei viduramžių miestas Pajautos slėnyje nebeatsikūrė. Senoji
Lietuvos sotinė ilgiems šimtmečiams liko užmaršty, kūrėjai ją
apipynė legendomis.
XIX
a. pirmoje pusėje ir viduryje Kernave susidomėjo Lietuvos
archeologijos pradininkai. Pirmuosius archeologinius kasinėjimus
jos apylinkėse atliko broliai E. ir K. Tiškevičiai, V. Kondratavičius-Sirokomlė,
A. Plateris. Tik po šimtmečio, 1979 metais, Vilniaus universitetui
pradėjus sėkmingus mokslinius tyrinėjimus, palaipsniui buvo
atskleista garsi šios vietovės praeitis.
Pastarųjų dešimtmečių
archeologų darbai
Per
23 tyrinėjimų sezonus Kernavėje surasta daug naujų, iki tol nežinomų
archeologijos paminklų. Tačiau ištirta tik apie vienas procentas
milžiniškos Valstybinio Kernavės kultūrinio rezervato
teritorijos. 1989 metais Kernavėje įkūrė pirmąjį Lietuvoje
specializuotą Valstybinį archeologijos ir istorijos muziejų-rezervatą,
kurio tikslas saugoti, tirti bei populiarinti šios unikalios vietovės
paveldą.
1983
metais pradėjo tyrinėti didžiausią Kernavės piliakalnį
Pilies kalną. Kasinėjimus tęsė ir 1985 metais. Archeologai ištyrė
518 m2 plotą. Aptiko VIIIX a. pradžios Kernavės neįtvirtintos
gyvenvietės kultūrinio sluoksnio liekanų, nustatė VIXIV a.
kultūrinių sluoksnių horizontus.
1983
metų rudenį, žvalgant Kernavės apylinkes, buvo aptikta nauja
akmens bei geležies amžiaus gyvenvietė.
1986
metų gegužės mėnesį Pajautos slėnyje į pietvakarius nuo
Pilies kalno melioracijos tranšėjoje aptiktos medinio kelio
liekanos, akmenų grindiniai, išversti pastatų sienojai. Taip buvo
aptiktas žemutinis viduramžių Kernavės miestas.
19861989, 19921993 ir 1995 metais ten atlikti išsamūs archeologiniai
tyrinėjimai.
Pirmasis
festivalis Gyvosios archeologijos dienos Kernavėje įvyko
1999 metų liepos 46 dienomis. Jį organizavo tuometinis Kernavės
archeologijos ir istorijos muziejus-rezervatas, renginį finansiškai
rėmė Kultūros ministerija. Šventė buvo skirta Mindaugo karūnavimo
ir Valstybės dienai paminėti.
|