|
Apie Žiemgalos žmonių gyvenimą
Janina
Morkūnienė
|
Žiemgala,
2002/1 |
Lokalinė
monografija Lygumai. Stačiūnai (Vilnius, Versmė. 2001. 896
p.: iliustr., žml., gaid., tiražas 700 egz.) išleista Žiemgalos
draugijos iniciatyva. Ji skirta ir Lietuvos tarptautinio pripažinimo
750-osioms metinėms (12532003) bei Stačiūnų parapijos 90-mečiui.
Knygą sudarė Robertas Jurgaitis, Kazimieras Kalibatas, Povilas
Krikščiūnas žmonės, kilę iš šio gražaus lygumų krašto.
Jie yra ir didelės knygos dalies autoriai. Šią knygą apie Žiemgalos
kraštą iš viso rašė 57 autoriai, į ją sudėję 82
straipsnius. Jos vertę didina asmenvardžių ir vietovardžių
rodyklės, kurios padeda skaitytojams rasti informacijos apie
gimtuosius kaimus, gimines bei kaimynus, taip pat iliustracijos (žemėlapiai,
schemos, nuotraukos), vaizduojančios to krašto gamtą, pastatus,
įvairius žmonių darbinės veiklos ir kultūrinio gyvenimo
epizodus. Knygos autoriai įvairių specialybių ir kvalifikacijų
žmonės.
Panaudotų
archyvinių šaltinių gausa, surinkta istorinė ir etnografinė medžiaga,
užrašyti prisiminimai tik padidina šios lokalinės monografijos
mokslinę vertę.
Ši knyga turėtų
sudominti tų apylinkių gyventojus arba iš čia kilusiuosius, nes
ji visų pirma yra apie Lygumų ir Stačiūnų apylinkėse gyvenusių
ir tebegyvenančių žmonių likimus, apie sodybų tuštėjimo
laikotarpį ir dabartinį jų atsikūrimą.
Knygą sudaro 7
skyriai: Gamta, Praeitis, Atkūrus nepriklausomybę, Etninė kultūra,
Kalba, Tautosaka, Įžymūs žmonės.
Lygumų krašto
gamtą ledynmečių paliktus pėdsakus, dirvožemius, upes ir jų
slėnius, kalvagūbrius, gyvūniją ir augaliją nagrinėjo
geografas Rimvydas Kunskas, visa tai moksliniu pagrindu iliustravęs
žemėlapiais, geologinių sluoksnių pjūvių schemomis bei
vaizdingomis nuotraukomis. Jį papildė Valentina Alekseriūnaitė
ir Janina Greiškanienė, aptarusios 19541995 m.
hidrometeorologinius stebėjimus Miciūnų hidrologiniame poste.
Didžiausias savo
apimtimi yra skyrius apie Lygumų ir Stačiūnų apylinkių praeitį
nuo VIIIX a. iki 1990 metų. Su apylinkių archeologiniais
paminklais ir juose aptiktais radiniais supažindina Virginijos
Ramanauskaitės-Ostašenkovienės straipsnis. Išsamiau apie Šukionių
kapinyno tyrinėjimus rašo jo tyrinėtoja archeologė Ilona Vaškevičiūtė.
Mokslininkė aptaria VlllX a. laidosenos ypatybes, kasinėjant
rastas VIX a. įkapes (darbo įrankius, ginklus bei papuošalus)
ir iš savo tyrinėjimų daro išvadą, kad čia gyvenę žiemgaliai
nebuvo izoliuoti ar atskirti nuo kitų genčių nepereinamais miškų
masyvais, o gyvai bendravo su kaimyninėmis gentimis, perimdami jų
kultūros bruožus. Straipsnis iliustruotas dailininkės Ilonos
Keršulytės piešiniais. Apie senųjų šio krašto gyventojų kai
kuriuos galimus tikėjimus, susijusius su čia, dažniausiai prie
buvusių senovės gyvenviečių arba prie kaimo sodybų randamais
akmenimis su smailiadugniais dubenimis, rašo mokslo istorikas
Libertas Klimka, pritaręs kai kurių archeologų išsakytoms
mintims apie šių akmenų sakralinę ir apeiginę, o ne vien
praktinę, paskirtį.
Skaitytoją turėtų
ypač sudominti knygos straipsniai apie šio krašto ir jo žmonių
istoriją. Lygumų dvaro ir jo valdytojų likimą XVXlX a. tyrinėjo
istorikas Algirdas Baliulis. Matyt, ne vienerius metus Lygumų ir
Stačiūnų vietovių istorijos tyrinėjimams paskyrė ir istorikas
Robertas Jurgaitis. Tai rodo ir jo mokslo darbai. Istorikas,
remdamasis gausia medžiaga archyviniais šaltiniais ir literatūra,
pateikė šių žemių istorinę charakteristiką nuo XV amžiaus.
Skaitytojai, kuriems itin brangi kiekviena žinutė apie gimtinę,
sužinos, kokius pėdsakus Lygumų miestelyje ir jo apylinkėse
paliko 1863 m. sukilimas, kaip po sukilimo numalšinimo vaikai
slapta buvo mokomi gimtąja kalba ir platinama draudžiamoji spauda,
kokie žmonės pasiaukojamai gabeno ir platino katalikišką bei
pasaulietinę literatūrą, kokius atgarsius 19051907 m. įvykiai
paliko Lygumuose, kokie kaimai statė Lygumų bažnyčią ir koks
jos inventorius buvo 19201927 metais. Plačiau Lygumų ir Stačiūnų
bažnyčių raidą nagrinėja Povilas Spurgevičius, o Vytautas Didžpetris
rašo apie čia veikusių brolijų (draugijų) veiklą. Robertas
Jurgaitis kartu su kolega Juozu Misevičiumi išanalizavo Lygumų
valsčiaus ūkio ir demografinę padėtį, savivaldos, visuomeninių
bei politinių organizacijų įnašą ugdant švietimą bei kultūrą
19181940 metais. Daug įdomių istorijos faktų apie Stačiūnų
savivaldybės veiklą pateikė istorikė Rasa Leviškaitė-Sperskienė.
Sudėtingą,
dramatišką, kupiną tragiškų padarinių gyvenimą Lygumų ir Stačiūnų
valsčių žmonės gyveno vokiečių okupacijos metais
(19411944). Remdamasis daugelio vietos gyventojų atsiminimais,
archyvų duomenimis bei literatūra, istorikas Stanislovas
Buchaveckas analizuoja 19401941 m. sovietinės ir 19411944 m.
vokiečių nacistų okupacijų žmonių supriešinimo padarinius.
Jis pabrėžė, jog naciai, kurstydami antisemitines nuotaikas,
stengėsi žydų diskriminacijai bei izoliacijai panaudoti ir
vietinius gyventojus..., po vieno ar kito žodinio nacių įsakymo
neretai atsirasdavo potvarkis, kurį apskrityje, mieste ar valsčiuje
pasirašydavo tik lietuvių savivaldos pareigūnas. Taip naciai
Baltijos šalis (Lietuvą, Latviją ir Estiją) padarė masiško žydų
naikinimo poligonu visos Europos mastu. Gyventojai mokėjo
nepakeliamus mokesčius ir prievoles. Kartais juos nuo to gynė kai
kurie seniūnai bei viršaičiai, įspėdami, kada vokiečių pareigūnai
atvyks tikrinti ūkininkų turtinės padėties. Istorikas palietė
ir pradžios mokyklų istoriją, atskleidė sovietų valdžios
ideologinę prievartą, taip pat mokytojų pedagoginę ir kultūrinę
veiktą vokiečių okupacijos metais, nepaisant ekonominių sunkumų.
Lygumų ir Stačiūnų mokyklų ir jų pedagogų gyvenimo istoriją
gausiais faktais papildė Jadvyga Korsakienė bei Renata Budrienė,
paryškindamos pedagogų veiklą po Nepriklausomybės atkūrimo.
Įdomūs,
papildantys archyvinę medžiagą (kaip sako pats autorius) yra Jono
Juozapaičio atsiminimai apie Lygumų parapijiečių gyvenimą
paskutiniuoju Nepriklausomybės dešimtmečiu bei gyventojų
nuotaikas prasidėjus okupacijoms.
Kraštiečiai supažindinami
su Lygumų bei Stačiūnų paštų istoriją iki 1940 metų. Kazys
Misius pateikė iš Lietuvos centrinio valstybės archyvo duomenų
apie paštuose dirbusius žmones, jų parinkimo šiai tarnybai
kriterijus, pašto darbo specifiką, vietos žmonių prenumeruotą
spaudą, korespondencijos gabenimo būdus.
Gyvai ir išraiškingai
panaudojant dokumentinę medžiagą pasakojama apie valsčiuose
vykusią partizaninę kovą 19441953 m. dėl Lietuvos
Nepriklausomybės atkūrimo. Aurelija Malinauskaitė pateikė 1941
m. birželio aukų ir žuvusių sukilėlių, taip pat žuvusių ir
suimtų partizanų sąrašus, o Birutė Burauskaitė ir Robertas
Jurgaitis, remdamiesi Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos
tyrimo centro duomenimis, suregistravo apylinkių 19411952 m.
tremtinius. Skaudžius kaimo žmonių likimus, sovietų represijas,
NKVD darbus, kaimų nykimą atskleidžia Jono Švobos
pasakojimai. Visa ši medžiaga atspindi ilgą žūtbūtinę
rezistentų kovą už Lietuvos laisvę.
Ši kova nebuvo
beprasmė, nors ir labai skaudžiai naikino Šiaurės Lietuvos
sodybas. Prasidėjus Atgimimui žmonės atgavo viltį laisvai
gyventi. Knygoje nagrinėjamas Sąjūdžio laikotarpio gyvenimas
(Jonas Kelevišius), Lygumų herbo sukūrimo istorija (Juozas
Galkus), Lygumų savivaldybės veikla (Leonas Norkuckis), kultūrinis
gyvenimas (Alfredas Šimkus), Lygumų krašto ūkininkų dabartiniai
rūpesčiai bei džiaugsmai (Pranė Kvedarienė, Algis Padora),
Lygumų girininkijos padėtis (Jonas Kelevišius, Mantvydas Zuokas).
Džiugu, kad yra
žmonių, kuriems rūpi etninės kultūros klausimai. Sparčiai
modernėjant visuomenės gyvenimui, Lietuvai siekiant narystės
Europos struktūrose, labai svarbu nepamiršti mūsų tautos etninių
dvasinių ir medžiaginių vertybių, stengtis jas prikelti
iš užmaršties, parodyti pasauliui. 0 kad pasauliui tai įdomu ir
reikalinga, parodė ir Lietuvos kryždirbystės įtraukimas į žmonijos
paveldo sąrašą. Žinoma, ne viskas paklius i UNESCO akiratį, tačiau
patys turime domėtis etninėmis vertybėmis, jas branginti, tyrinėti,
kad turėtume ką palikti ateinančioms kartoms. Gyvenimas keičiasi,
modernėja, ir mes turime rodyti tuos pakitimus, naujoves, tačiau
neturime užmiršti ir mūsų senolių gyvenimo, jų buities, papročių.
Turime stengtis fiksuoti (užrašyti, fotografuoti, piešti) ir
nagrinėti tai, ką dar įmanoma užčiuopti žmonių atmintyje,
rasti jų gyvenimuose. Juk jau daugybę kartų pasitvirtino sena
tiesa, kad iš praeities galima daug ko pasimokyti, todėl būtina
gaivinti ir ištaikyti savo tautos istorinę dvasinio ir medžiaginio
gyvenimo atmintį.
Pažinti savo
tautos tradicijas, mokėti atkurti gyvavusius amatus bei verslus,
parodyti juos per šventes visa tai tik praturtins ateities kartų
gyvenimo jvairovę, sutvirtins meilę gimtojo krašto istorijai ir
kultūrai. Įvairių amatininkų darbai pagyvins organizuojamas amatų
dienas, skatins turizmą. Todėl rengiant serijos «Lietuvos valsčiai"
monografijas reikėtų labiau kreipti dėmesį\ tai, kas
praeityje buvo būdinga vienai ar kitai vietovei, regionui, ką
augino to krašto žmonės, kuo prekiavo, kokius amatus puoselėjo,
kokius valgius gamino, kokių papročių laikėsi ir 1.1. Dėl to}
leidinius (ir {ekspedicijas) reikėtų ,,pritraukti" daugiau
etnogratų ir etnologų, tautosakininkų. kultūros darbuotojų,
kurie tyrinėtų ir rašytų jvairiausiomis buities ir dvasinio
gyvenimo temomis.
Skyriuje apie Šiaurės
Lietuvos krašto dvasinę ir medžiaginę kultūrą parodyta, ko jau
nebėra, bet išliko užfiksuota žmonių, supratusių etninės kultūros
reikšmę. Gaila, kad šioje monografijoje yra mažai tokių
straipsnių, be to, dalis jų perspausdinti iš kitų leidinių.
Etnologės Skaistės
Mockutės rašinyje pateikiama Šiaulių ,,Aušros" muziejaus
įkūrėjų 1935 m. surinkta medžiaga apie Joniškaičių kaimo
pasiturinčio ūkininko sodybą: jos situacija gatviniame kaime,
pastatai, namo interjeras. Daug informacijos teikiančios
nuotraukos, namo planai, namo interjero fragmentų piešiniai ir
autorės apibendrinimai atspindi jau išnykusio kaimo ir sodybos
vaizdą, primena prie namo pastatytą koplytstulpį su skulptūrėlėmis
(tais laikais niekas nė nepagalvodavo jų sau pasiimti!), ant
netinkuotų sienų sukabintus šventųjų paveikslus, rožančius,
laikrodžius, veidrodėlį, pasuoly sutupdytas perekšles vištas,
virš stalo pakabintą žibalinę lempą, gėles ant palangės,
duonkubilį, kieme medinį šulinį su svirtimi, prieangyje
skrynią, ant kablio sukabintus pakinktus, kamaroje spintelę su
ornamentuotomis augaliniu raštu durimis, ant kurių data
1861. Visa tai labai vaizdžiai pasakoja apie to laikotarpio
kaimo žmogaus dvasinį pasaulį ir buitį.
Šiaurės Lietuva
vėjo malūnų kraštas. Lygumų technikos paminklą molini
vėjo malūną analizuoja jų žinovas ir tyrinėtojas etnologas
Eligijus Juvencijus Morkūnas. Lygumiečiai neišsaugojo malūno,
jis išliks ateities kartoms tik knygoje. Dar 1978 metais jį tyręs
etnologas rašo, kad malūnas buvo plūkto molio, trijų aukštų,
turėjo sudėtingos formos medinę kepurę. Autorius piešiniais
parodo sudėtingą malūno vidaus konstrukciją, supažindina su
molinių malūnų statybos pagrindinėmis savybėmis.
Išsamus ir
informatyvus etnologės Erikos Nenartavičiūtės straipsnis supažindina
skaitytojus, kokius audinius ausdavo Lygumų apylinkių valstiečiai
iki XX a. penktojo dešimtmečio. Pasirodo, net ir XX a. 24 dešimtmetyje
labiausiai buvo vertinamas merginos namie austas kraitis. Anot autorės,
merginos iš 2040 ha ūkio kraitį sudarydavo gana daug įvairių
audinių (rankšluosčių, staltiesių, paklodžių, lovatiesių,
pagalvių, antklodžių, lininių drobių) rietimų. Lygumai
garsėjantis naminiais audiniais kraštas. Gaila, kad neatsirado
vietos tas grožybes parodyti skaitytojams straipsnyje nėra nė
vienos iliustracijos.
Lygumai
derlingas kraštas. Libertas Klimka rašo, kad net sovietiniai
kolūkiai čia buvo ganėtinai stabilūs, nes žmonėse gyvavo
gilios ūkininkavimo tradicijos ir kai kurie papročiai giliai jaugę
i žmonių atmintį, ypač būtinybė ūkio darbus derinti su Mėnulio
faze. Būtent Mėnulio fazių reikšmę ir jų mitologizavimą
gyvai pateikia minėtas etnokosmologijos tyrinėtojas Libertas
Klimka.
Su ypatinga meile
ir žinovo plunksna išsamiai aprašytas kasdienės duonos ir šventinės
duonelės kepimas, įrankiai ir pati kepimo technologija. Atrodo,
skaityk, daryk taip, kaip parašyta, ir iškepsi skanią duoną!
Ilgametis kraštotyrininkas Vladas Trinka, nepamiršo pabrėžti
duonos valgymo papročių, iš duonos daromų valgių bei gėrimų.
Skaitytojai įsimins ir duonos gydomąsias savybes bei Šv. Agotos
duonos stebuklingąją galią! To paties autoriaus dėka sužinome
ir apie kūlimą dampiu kuliamąja mašina su garine
krosnimi, kūrenama malkomis. Be kūlimo eigos, autorius mini ir kūlimo
papročius. Jis taip pat aprašė Ramonaičių kaimo piemenų rūpesčius
bei darbus ganymo metu.
Pastaraisiais
metais etnologai ėmė tyrinėti miestelių ir kaimų kapines. Seni
akmeniniai, kaimo kalvių kalti geležiniai kryžiai, jų įvairovė,
paminklų įrašai rodo, kaip vienu ar kitu laikotarpiu keitėsi kapų
priežiūra, gyvųjų požiūris į mirusiuosius (Daiva Leimontaitė).
Šio krašto žmonės
yra sukaupę daug kultūros lobių, išplėtoję aukštą žemdirbystės
kultūrą, be to, jiems būdingas turtingas dvasinis gyvenimas.
Kazimieras Kalibatas vaizdžiai pateikia, kaip šiose apylinkėse
buvo švenčiamos kalendorinės šventės Kūčios, Kalėdos,
Trys karaliai, Užgavėnės, Verbų sekmadienis, Velykos, Sekminės,
Joninės, o Antanas Čalnaris vaizdžiai pasakoja apie Švč. Trejybės
(Troicės) atlaidus.
Išdagiečių
kaimo praeities medžiaginius ir dvasinius elementus iškalbingai
apibūdino šviesaus atminimo Marijona Čilvinaitė (straipsni
spaudai paruošė R. Jurgaitis), atkreipdama dėmesį į to krašto
moterų bei vyrų darbo ir šventinius drabužius, nešiosenos
savitumą, drabužių vietinę terminiją, taip pat vestuvių
svarbiausius papročius, dainas bei šokius.
. Etnologinių
straipsnių trūkumą norėta užpildyti perspausdinant iš
,,Gimtasai kraštas" Juozo Petrulio straipsnius apie puodų žiedimą
bei įnamių ir grytelninkų buitį. Iliustracijos suteikia
straipsniams pažintinę bei mokslinę vertę.
Etnologams peno
suteikia ir straipsniai, patekę į Praeities skyrių. Stačiūnų
kaimo sodybų išsidėstymo ir juose gyvenusių žmonių neleis užmiršti
Angelės Zaveckienės etnologinės vertės straipsnis. Ypač
vertingi etnologine prasme Liucijos Janinos Brazdžionienės
straipsniai apie Šukionių ir Poškiečių kaimų ūkininkus, jų
trobesių išsidėstymą, naudotus padargus. Su etnografija siejasi
Leono Braziulio vaizdingai aprašyti kaimai.
Šio krašto
etninei kultūrai skirti straipsniai, be abejonės, turi išliekamosios
vertės. Pateikta medžiaga galės būti panaudota gilesnėms
studijoms bei kartografavimui apie Lietuvos etninių regionų medžiaginę
bei dvasinę kultūrą.
Nemaža knygos
dalis skirta vietinės tarmės ypatybėms, asmenvardžiams,
vietovardžiams (Kazimieras Garšva, Jurgita Petrauskaitė, Janina
Švambarytė, Marija Razmukaitė) ir tautosakai (Povilas Krikščiūnas,
Daiva Vyčinienė, Kazimieras Kalibatas).
Lygumų ir Stačiūnų
kraštas išaugino daug Lietuvai nusipelniusių žmones kunigą
ir poetą Jurgį Rupką (apie jį rašo Robertas Jurgaitis),
Lietuvos kariuomenės vadą Silvestrą Žukauską (Mečys Simonas Žeimantas),
etninės kultūros tyrinėtoją, mokytoją Vladą Trinką (Vacys
Milius), kovotoją už Tėvynės laisvę Joną Noreiką generolą
Vėtrą (Stanislovas Buchaveckas) ir daugelį kitų. Šie žmonės
savo gyvenimu ir veikla yra pavyzdys, kaip reikia mylėti savo kraštą.
Ši lokalinė
monografija gražus ir didingas paminklas gyvenusiems ir dabar
gyvenantiems Žiemgalos krašto žmonėms ir jų žemei.
|
|