Žeimelio sentikiai atviri bendruomenės tyrinėtojams
Janina
Vansauskienė
|
Šiaulių
kraštas, 2003 08 01 |
Šalies
kultūrinių bendrijų tyrinėtojams iki šiol buvo mažai žinoma
apie Žeimelio sentikių bendruomenę. Šiomis dienomis miestelio
sentikiai istorikams padės atkurti šimtametę savo bendruomenės
istoriją.
Rusų
kilmės lietuviai
Šiuo
metu Žeimelyje dirba kraštiečio Aloyzo Bėčiaus vadovaujama
ekspedicija, renkama medžiaga knygai apie Žeimelio valsčiaus
istoriją.
Vienas
iš ekspedicijos tikslų surinkti kuo daugiau istorinės
medžiagos apie vietos sentikių bendruomenę. Šio darbo ėmėsi
Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto dėstytojas Grigorijus
Potašenko.
Istorikas
Šiaulių kraštui sakė, kad iki šiol apie Žeimelio
sentikius turėta mažai žinių, o apie kitose šalies vietovėse
esamas ir buvusias šias religines bendruomenes jau surinkta medžiaga.
Pasak dėstytojo, po šios ekspedicijos Kultūrinių bendrijų
studijų centras turės išsamią medžiagą, kaip gyveno ir dabar
gyvena Žeimelio sentikiai.
Dvi
dienas bendravęs su Žeimelio rusų tautybės sentikiais, dėstytojas
G. Potašenko išsiaiškino, kad čia jau dvidešimt penkeri
metai, kai nebėra bendruomenės. Ji išnyko mirus paskutiniam šventikui
Parfiomovui ir panaikinus Vileišių kaime buvusius šios bendruomenės
maldos namus.
Dabar
šiame miestelyje ir prie jo esančiuose kaimeliuose gyvena dvylika
rusų kilmės sentikių. Daugelio jų pasuose nurodoma tautybė
lietuvis. Pasak istoriko, Lietuvoje dabar yra apie 1200 lietuvių
tautybę turinčių sentikių.
Rusinimo
politikos rezultatas
Istorikas
G. Potašenko sakė, kad Žeimelio sentikiai, palyginus su
tokios pat religinės bendruomenės sentikiais Latvijoje, Lenkijoje
ar Rusijoje, yra labai atviri ir nuoširdūs. Noriai pasakoja apie
savo kilmę, šeimos ir buvusios bendruomenės tradicijas.
Susipažinti
ir bendrauti su šiais žmonėmis mums padėjo mokytoja Lena Popova-Zapalskienė.
Jos šaknys taip pat priklauso šiai religinei bendrijai.
Daugiausiai
vertingų žinių apie sentikių bendruomenės gyvenimą mums pateikė
Ignatijus Kirilovičius Čiuikinas. Su juo mus supažindino mokytoja
Lena. Galiu drąsiai sakyti, kad šis žmogus
vietos sentikių vaikščiojanti enciklopedija. Jis gerai prisimena
įvykių datas, žmonių pavardes, žino daug istorijų,
džiaugėsi tyrinėtojas G. Potašenko.
Ignatijus
Kirilovičius į Žeimelį atsikėlė iš Zarasų 1946 metais. Čia
atsivežė ir būsimąją žmoną Kseniją, po metų vedė.
Akmenėlių kaime kažkada buvo kiti sentikių maldos namai.
Netoli kaimo yra tebeveikiančios sentikių kapinaitės, į kurias
sovietmečiu nebuvo kelio. Karstą su mirusiuoju žmonės lydėdavo
vos ne kilometrą per arimą ar pievą.
Sentikiai
buvo apsigyvenę ir kituose aplinkiniuose miestelio kaimuose, kurie
dabar baigia sunykti.
Istorikas
G. Potašenko sako, kad klaidingai yra manoma, jog sentikiai
Lietuvoje apsigyveno atvažiavę iš Rusijos. Šiose vietose
sentikiai apsigyveno dvidešimtojo amžiaus pradžioje (apie 1911
metus), atvykę iš Vilniaus, Kauno, Kuršo gubernijų. Dauguma iš
jų žemdirbiai, todėl traukė, kur geresnės žemės.
Buvo ir pirklių. Caro valdžia jų netrėmė, o tik vykdydama
Lietuvos rusinimo politiką, sudarė palankesnes sąlygas įsigyti
žemių, sakė istorikas.
Pirmieji
tyrinėjimai
Žeimelyje
draugingai gyveno ne tik katalikų ir sentikių religinės
bendruomenės, bet ir žydų bei evangelikų liuteronų. Vietos
sentikių bendruomenės tradicijos, kitaip nei kitų, iki šiol
nebuvo tyrinėtos.
Istorikas
G. Potašenko sako, kad Žeimelio sentikiai yra šios religinės
bendrijos šaka, vadinama bepopiais pamoriais. Tai reiškia, kad jie
atskilo nuo tradicinės bažnyčios, nepripažinę šventikų
hierarchijos (popų). Todėl maldų vadovus vadinamuosius
šventikus jis rinkdavosi iš savo tarpo. Paprastai tai būdavo
morališkai tvirti, dorovingi vyrai, turintys šeimas.
Baltimorais
dar jie vadinami pagal savo kilmės vietą ši sentikių
bendrija formavosi netoli Baltijos XVII
amžiaus antrojoje pusėje.
Pasak
istoriko, ekspedicijos metu stengiamasi surinkti visas žinias apie
sakralines šios bendruomenės vertybes. Jau dabar išsiaiškinta,
kad dalis tų vertybių (kryžių, ikonų, maldos knygų) pateko į
kolekcionierių rankas, kitos buvo pavogtos, o dar kitos
tebėra sentikių šeimų relikvijomis. Istoriko teigimu, išsaugotųjų
religinių relikvijų kultūrinė vertė dar bus tyrinėjama.
|